Threads är nu äntligen live i EU – här är vad marknadsförare behöver veta

Meta har nu släppt sin text-app Threads till användare i EU. Appen som lanserades i juli har haft en tillströmning av användare, bara några timmar efter att appen lanserades hade de nått en miljon användare.

Threads är kopplat till ditt Instagram-konto vilket gör att du enkelt kan bli följd av de som redan följer dig på Instagram och börja följa de du redan följer på Instagram. Om du väljer att gå med i Threads är det därför lätt att komma igång och hitta andra användare att prata med.

Förutom att Threads påminner om Twitter är det här några funktionaliteter som är viktiga att hålla koll på:

  • Text – Ett inlägg får innehålla max 500 tecken
  • Videos – Du kan dela upp till 5 minuter långa videos på Threads. Videoklippen visas i 30 sekunder i flödet
  • Fritextsök – På Threads kan du fritextsöka efter de ämnen, personer eller varumärken du är intresserad av för att kunna hålla koll på trådar om dem
  • Giffar – Kopiera och klistra in från Giphy eller söka reda på den gif du vill använda direkt i appen
  • Dela – Gillar du en tråd kan du enkelt dela den på din Instagram händelse eller skicka den som ett Instagram-meddelande
  • Redigera – Skrev du fel i din tråd? Du kan redigera en tråd i upp till 8 minuter efter att du publicerat den
  • Hashtags – Bara en hashtag per inlägg är tillåten

Skärmklipp på inlägg från Andreas Assarsson som är X på Meta med en ”Threads-skola”


Tråden har i skrivande stund mer än 63 0000 visningar.

Vad innebär det här för marknadsförare?

Som med alla nya plattformar är det hett att vara först. Det finns stora fördelar med att snabbt anpassa sig till formatet för att underhålla användare.

Först bland företag att hoppa på Threads med en hög grad av användande var såklart medibolagens tidningar, som valde att kopiera sin aktivitet från X och Facebook. Om det är en lyckosam strategi återstår att se.

Det som är viktigt att komma ihåg för marknadsförare när det kommer till Threads är att syftet med funktionaliteten är att skapa trådar. Målet med varje tråd är därför att skapa diskussion. Den typen av användande kan skilja sig något från när företag var som mest aktiva på Twitter.

En stor fördel med att appen är kopplad till Instagram är att de följare du byggt upp på Instagram lätt kan börja följa ditt konto på Threads. Med en crowd från start blir det lättare att bygga upp sin närvaro även på denna plattform.

Utmaningen för varumärken nu blir att hitta sin personlighet på Threads.

Min analys och rekommendationer

Jag älskade gamla Twitter. Där fick jag mina första jobb och där träffade jag alla (nästan) mina vänner när jag flyttade till Stockholm 2010. Dock är det viktigt för oss Twitter-älskare att komma ihåg att Threads inte är helt detsamma som Twitter, inte bara när det kommer till funktionaliteten utan även kulturen på plattformen.

Threads är mer, men ändå (iallafall nu) väldigt avskalat.

En stor fördel jag ser för marknadsförare när det kommer till Threads är att innehållet är väldigt dela-vänligt. Om du lyckas ta fram en träffsäker text är benägenheten att dela väldigt hög eftersom det är intuitivt inbyggt i appen och kulturen kring dess användande.

Den främsta utmaningen som jag ser för marknadsförare är att generera och hantera trådarna. Stommen i Threads bygger på att text-inläggen genererar diskussion och framförallt att andra användare kan reflektera på det du delat. Idag finns inte alltid resurserna att hantera den typen av kommunikation hos företag.

Det gör att jag tror att de företag som har en uppbyggd community management-funktion är de som kommer lyckas bäst med Threads initialt.

Hur algoritmen i Threads fungerar, exakt hur du ska arbeta för att lyckas, är för tidigt att säga. Det kommer att växa fram med tiden och vårt användande av plattformen.

Länkar och rekommenderad läsning:

Sara Öhman

Om författaren: Sara Öhman

I’m a Digital Marketing Consultant passionate about Social Psychology and Business development. Highly motivated by entrepreneurial spirit and culture. As a lecturer, I’ve been educating + 500 digital marketing professionals at higher educational schools, designing courses in digital tactics, social media, and influencer marketing.

Share
Share
Tweet